Övertrevligheten

Alla som varit inne på en Statoilmack de senaste åren har märkt förändringen i personalens attityd. När vi sprang till Statoil på rasterna i högstadiet för att köpa två banana skids och ett par jenga fick man som bäst ett hej och sedan följde butikspersonalen en med blicken konstant under tiden som godiset valdes med noga omsorg. Nu för tiden är det annat ljud i skällan. På Statoil Teg, som är den självklara referenspunken för alla statoils mackar då den ju ligger på teg, hörs nu frekvent "ha en trevlig dag", "Du ska inte ta en bulle till kaffet? - kostar bara 3 kronor extra." eller min favorit, "välkommen åter!" alla uttryckta som att personen i sin själ menar det.

Denna trevlighet må väl vara och kan nästan förstås som gemytlig. Statoil öst på stan är kanske inte lika bra på detta som Statoil Teg, av förklarliga skäl, men där har jag under den senaste veckan varit med om följande:

Besök nr 1: Går in, hugger en chipspåse och går för att betala, tjejen i kassan frågar om jag verkligen inte ska ha en påse till, bara 3 kronor extra. Jag tackar nej och funderar inte mer på saken.

Besök nr 2: Jag går in och står och funderar ett tag, samlar på mig lite smått och gott och det hela slutar med att jag vid kassan lastar upp 2 chipspåsar, lite salta pinnar, lite godis och kanske nått mer som jag åt upp så snabbt att jag glömt det. Då häver tjejen i kassan ur sig "jaha, myskväll ikväll alltså". Jag blir lite paff och nickar väl bara, betalar och går ut men sen tänker jag, va fan har du med det att göra?

Funderar på att åtala Statoil för åldersdiskriminering då det är en märkbar skillnad i hur jag behandlas nu och hur det var förr. Inte så mycket för att jag tycker att jag blir sämre behandlad nu utan mest för att.

En annan sak som slog mig när jag var på väg hem med mina inhandlade chipspåsar var att denna trevlighet som Statoil har lagt sig till med förmodligen är ett direktiv från högre ort. Därför tycker jag att ledningen skulle satsa lite på personalen och bjuda de anställda på helpensionskonferens på något slott med ämnen som "trevlighet på jobbet", "så bemöter du kunden" och "kalla inte kunden en slö tjockis - speciellt om du själv är lite rund." Det kan personalen gott ha!

Vid pennan
Mr T


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0